Sveriges befolkning blinda?

Ibland undrar jag hur det är ställt med människan idag. Vad är det som har gjort att vi inte längre hinner se oss om och analysera vår omvärld? Kan vi inte längre följa enkla instruktioner? Vad är det med en pil som är svår att förstå? Har vi verkligen så bråttom att vi inte hinner se oss omkring när vi kommer till en ny plats, för att undrsöka vilka möjligheter som finns och vad som finns på platsen?

När du kommer in i en entré, letar du först upp en skylt eller en människa?


Jag sitter i entrén på sjukhuset. Jag älskar att hjälpa människor till rätta. Jag kan förstå om man frågar efter vägen till något ställe där man aldrig har varit. Men jag KAN inte begripa hur man kan fråga efter Apoteket och Kirurgmottagningen utan att skämmas. Låt mig förklara varför. Apoteket...det ligger ungefär 6 meter från växeln där jag sitter, men iofs måste man vända sig om 180 grader för att se det. Kirurgmottagningen ligger ca 8 meter från växeln men kräver bara en vändning på ca 175 grader. Om du har nackspärr kan jag tänka mig att förlåta dig, men då behöver jag ett skriftligt intyg från din läkare på det.

De säger att inga frågor är för dumma för att ställas...men jag undrar om det verkligen stämmer?

Patienter ringer till växeln på kvällstid för att få sina operationstider för morgondagen. Idag ringde det en herre som hade lite frågor att ställa. Det stod på hans kallelse att han fick dricka "klar dryck" en viss tid innan operationen och att detta innebar "kaffe, thé, gul saft och juice"... Men nu undrade han om han inte fick dricka vatten också, för det stod inte med på listan. Jag känner rent spontant så här: "INGA KOMMENTARER! PUCKO! Nej, du får bara dricka vatten om du späder ut det med thé, kaffe, juice eller saft? Rent vatten är alldeles för starkt."

Det var dagens rytning. Nu ska jag återgå till att äta min Dajm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback